2012-11-07 | 20:56:17

Onsdag

Idag har jag varit på studiebesök på mikrobiologen här i Uppsala, det var roligt och där skulle jag kunna tänka mig göra praktik! Sen efteråt hade vi en lab där vi letade efter körtelfebervirus (EBV) i "patientprover". 
 
Jag tänkte att jag skulle visa lite bilder på hur det kan se ut på ett mikrobiologiskt labb! Alla bilder är ifrån bloggen http://stephylococcus.blogg.se. Det är en blogg skriven av en BMA som jobbar på ett mikrobiologiskt labb!
 
 
På dom här plattorna odlar man ut bakterier för att kunna identifiera dom! 
Alla bakterier växer inte i alla miljöer eller på alla plattor, därför behövs det många olika
 
 
Här har vi en blodplatta (med hästblod i), en chokladplatta (med kokt fårblod) och en CLED-platta (den är blå men blir gul när vissa typer av bakterier växer där!)
 
 
En platta med massa fina färger!
 
 
På den här platta växer campylobacter (som du kan bli magsjuk av om du äter dåligt tillagad kyckling t.ex.)
 
 
Idag görs i princip alla utstryk manuellt (alltså det sitter en BMA som stryker ut provet på plattan) men det börjar mer och mer komma robotar som gör stryken: Här är ett sånt robotutstryk.
 
 
 
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: